Wednesday, November 18, 2009

RUMPUT & KASIH SAYANG..


seorang murid bertanya sesuatu kepada guru.Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang...

pelajar:cikgu,mcm ne kita nak pilih orang yang terbaik sebagai seseorang yang kita paling sayang?mcm na pulak kasih syg tu nak berkekalan?

cikgu:ok,kamu ikut ape yg ckgu ckp ye.kamu pegi ke padang,kamu jalan di atas rumput,sambil memandang rumput di hadapan kamu.pilihla yang PALING cantik dan bawa kan ke kelas.

apabila pelajar tersebut pulang ke kelas,x da sehelai rmput pun di tangannya.ckgu pun brtanya kenapa tiada rumput yang di pilih??

pelajar:tadi masa saya berjalan mncari rumput yg paling cntik,sy dapati terlalu banyak rumput yang cantik tapi belumm nmpak yang paling cantik..saya terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa tanpa menoleh ke belakang lagi.tapi sampai ke pnghujung padang mencari,saye x jumpa pun rumput yang paling cantik.mungkin ade di antara yang belakang tadi rumput yang paling cantik tapi di sebabkan ccikgu telah meletakkan syarat supaya saya tidak menoleh ke belakang semula,maka tiada la rumput yg paling cantik yang saya jumpai.

cikgu:ya,itu lah jawapannya..maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang,jangan la kita mencari yang lebih baik dari itu,seharus nya juga kita menghargai orang yang berada di hadapan kita sebaiknya,dan jangan menoleh kebelakang lagi kerana yang dah berlaku tetap berlaku dan ssemoga yg berlalu takkan berulang lag.orang yang paling kita sayang itu lah dia orang yang paling cantik dan terbaik walaupun jika nak diikutkan banyak lagi yang lebih baik dan cantik seperti rumput tadi...

sukar nak di ungkap,payah lagi nak dibicarakan..
yang pasti..hati yang memainkan peranan..
jika hitam katanya,maka hitam la yang di cari..
jika putih,maka putih la yg di idami..

0 comments:

 
Bloggerized by Dzignine, based on Nekoji design.