Wednesday, December 19, 2012

LUNCH: Kari Ikan Sembilang


inilah kari hasil masakan aku.aku belajar dari mak aku, kari yg kami buat tak letak santan, jadi kurang menggemukkan sgt cuma minyak agak lebih sebab nak menumis rempah perlukan minyak yg agak byk supaya rempah cepat masak..:)  kalau ada tomato lagi sedap tp time ni masak je apa yg ada..smg Allah berkati..

cara-cara: (ikut cara aku sendiri ja, sengaja aku rekod semua kat sini spya nnti aku ada kenangan muda mudi utk dirujuk kala tua nnti)

1) masukkan minyak, tunggu panas
2) tumis bawang putih, merah, kalau nak tumis skali daun kari pun takpe
3) smentara tunggu bawang kekuningan, tuangkan 2 paket rempah ikan dalam satu mangkuk.masukkan air, kacau dan masuk satu sudu besar garam
4) bila bawang dah kekuningan, masukkan rempah tadi, kacau..
5) kacau dan tunggu rempah masak ( dia akan masak bila minyak terapung kat atas rempah)
6) bila rmpah dh masak, masukkan bawang besar yg dah dikisar halus dalam tu (aku tak masuk santan, jadi ku gantikan dgn bawang yg dah di blend)
7) masukkan 1 cawan air asam jawa..
8) masuk ikan, tunggu ikan masak
9) masa ni adjust2 sikit rasa, tak cukup garam sila tambah lagi.
10) masukkan daun cendehom( daun yg org buat laksa tu)
11) siap!

2 comments:

Anonymous said...

ikan sembilang mcm ikan keli

AlhamdulilahArbain said...

ikan keli goreng sambal atau ikan keli salai masak kuning, lg sedapppppppp.. (Y)

 
Bloggerized by Dzignine, based on Nekoji design.